Tryby mieszania kolorów warstw w Adobe Photoshop

zrzut ekranuW poniższym tekście przedstawiam zestawienie działania trybów mieszania kolorów, które bez większego wysiłku pozwalają uzyskiwać bardzo ciekawe efekty w kompozycjach graficznych, składających się przynajmniej z dwóch warstw.

 

Tryby mieszania kolorów

Do dyspozycji mamy 27 trybów mieszania kolorów między warstwami (w Adobe Photoshop CS6; starsze wersje mają nieco mniej trybów). Niektóre z tych trybów wymagają zmniejszenia krycia wyższej warstwy. We wszystkich trybach zmiana wielkości krycia wpływa na ostateczny efekt mieszania kolorów.24screenshot.

 

Zwykły (Normal)

Jest to domyślny i podstawowy tryb mieszania kolorów. Wyświetla jedynie najwyższą warstwę, jeśli parametr Krycie (Opacity) ustawiony jest na 100%. Nie widać warstwy ze zdjęciem kwiatów, znajdującej się poniżej warstwy ze zdjęciem rej żaglowca.

 

zrzut ekranu

 

Ustawienie dla wyższej warstwy krycia 0% (czyli zupełnej przejrzystości) odsłania całkowicie warstwę z kwiatami. 22screenshot.

Dopiero ustawienie dla warstwy wyższej krycia innego niż 100% i 0% – w tym przypadku dałem 50% (półprzejrzystość) – pozwala na zaobserwowanie efekty działania trybu Zwykłego. Kolor każdego piksela wyższej warstwy jest uśredniany z pikselem na niższej warstwie, co w efekcie daje wrażenie przenikanie się tych dwóch zdjęć.
23screenshot.

Rozpuszczanie (Dissolve)

tak jak tryb Normal wymaga ustawienia Krycia (Opacity) na mniej niż 100%. Ten tryb symuluje punktową „chropowatą” przejrzystość przez wyłączenie wybranych pikseli z warstwy (nie tworzy półprzejrzystych pikseli). Efekt poniżej.

 

25screenshot.

Tryby przyciemniające

Ciemniej (Darken)

Rozpoczyna grupę trybów przyciemniających. Rzeczywiście przyciemnia obrazek. Kolory z wyższej warstwy są wyświetlane tylko wtedy, gdy są ciemniejsze od pikseli z warstwy pod spodem. Jasne partie obrazu są tak przykrywane, żeby było widać ciemne miejsca.

26screenshot.

 

Mnożenie (Multiply)

Warstwy zachowują się jak nałożone na siebie klisze fotograficzne. Przyciemnienie następuje na całym obszarze. Symuluje to naturalny wygląd patrzenia przez dwie nałożone na siebie ramki ze slajdami. Jeśli jest za ciemno – należy nieco zmniejszyć Krycie (Opacity). Jeśli warstwa jest za jasna – warto sklonować warstwę (można to szybko zrobić skrótem: Ctrl+J).

 

27screenshot.

 

Ściemnianie (Color Burn) i Ściemnianie Liniowe (Linear Burn)

Przyciemniają mocno kolory i obniżają poziom jasności. Oba dają wysokokontrastowy „efekt stempla”.
Ściemnianie  – przypieka brzegi, często na kolorowo
28screenshot.

Ściemnianie Liniowe – jest nieco łagodniejsze w działaniu. 29screenshot.

 

Ciemniejszy kolor

Działa podobnie do trybu Ściemnianie. Wykorzystuje każdy kanał osobno, zamiast wszystkie jednocześnie.

30screenshot.

Tryby rozjaśniające

Jaśniej (Lighten)

To pierwszy z grupy trybów rozjaśniających: podobnie jak w Darken, porównywane są tu składowe koloru w każdym z kanałów osobno, tyle że efektem jest finalne rozjaśnienie kompozycji.

31screenshot.

 

 

Ekran (Screen)

W starszych wersjach polskiego Photoshopa nazywane Mnożeniem Odwrotności. Rzeczywiście odwrotność trybu Mnożenie (Multiply). Obrazek jest jaśniejszy od oryginału – co symuluje efekt wielokrotnie wyświetlanej kliszy, i czasami szumu podobnego do śniegu. Tego trybu lepiej używać tylko przy raczej ciemnych obrazkach, bo rozjaśnia.

32screenshot.

 

 

Rozjaśnienie (Color Dodge) i Rozjaśnienie Liniowe (Linear Dodge)

Powodują, że każdy kolor na warstwie staje się mnożnikiem poziomu jasności. Najsilniejszy efekt jest przy jasnych kolorach, czarne są niewidoczne.

Tryb Rozjaśnienie ma dość ostry sposób działania.

33screenshot.

 

Rozjaśnienie liniowe działa w sposób subtelniejszy, wygładza przejścia – co pozwala na uzyskanie efektu oświetlenia z reflektorów.

34screenshot.

Jaśniejszy kolor

.

35screenshot.

 

 

Tryby z grupy Światło

Przyciemniają najciemniejsze a rozjaśniają najjaśniejsze kolory w obrazie, mieszają półcienie, w różnym stopniu potęgują czerń albo zasłaniają biel.

Nakładka (Overlay)

Faworyzuje warstwy tła.

36screenshot.

 

Łagodne światło (Soft Light)

Podkreśla bieżącą warstwę.

37screenshot.

 

Ostre światło (Hard Light)

Podkreśla bieżącą warstwę, ale daje ostrzejszy efekt niż Łagodne Światło.

38screenshot.

 

Światło jaskrawe (Vivid Light)

Połączenie trybów Color Dodge i Color Burn.

39screenshot.

 

Światło Liniowe (Linear Light)

Ma cechy Linear Dodge i Linear Burn.

40screenshot.

 

Światło punktowe (Pin Light)

Zachowuje najjaśniejsze i najciemniejsze obszary w obrazie, reszta jest niewidzialna. Uwypukla skrajne kolory (tryb przydatny do modyfikowania efektów działania filtrów, operujących na krawędziach).

41screenshot.

 

Mieszanie twarde (Hard Mix)

Wszystkie warstwy są mieszane jak w Vivid Light, a potem wykonywana jest operacja Próg (Threshold) dla każdego kanału z osobna. Tryb miesza warstwy i przesuwa skrajnie wszystkie kolory do barw granicznych, na obrazie zostaje jedynie osiem podstawowych kolorów (jak po filtrze Posteryzacja/Posterize): czarny, biały, czerwony, niebieski, cyjan, magenta i żółty (BW RGB CMY).

42screenshot.

Tryby „obliczeniowe”

Różnica (Difference)

Wartości pikseli leżących pod aktywna warstwą są odejmowane od pikseli aktywnej warstwy.
Jeśli wynik jest ujemny – następuje odwrócenie koloru. Białe piksele pokazywane są w negatywie.

43screenshot.

 

Wykluczenie

Wyszarza kolor podstawowy w miejscach, w których kolor mieszania jest ciemny. Natomiast tam gdzie kolor mieszania jest jasny – kolor podstawowy wyświetla się w negatywie. Działanie podobne do trybu „Różnica” ale generuje mniejszy kontrast.

44screenshot.

 

Odejmij

.

45screenshot.

 

Podziel

.

46screenshot.

Tryby HSL

(tylko dla obrazków kolorowych, niedostępne dla skali szarości)

Barwa (Hue)

Kolor jest obliczany w oparciu o barwę z warstwy aktywnej, a nasycenie i jasność w niższej warstwie.

47screenshot.

Nasycona (Saturation)

Zachowuje się nasycenie warstwy aktywnej, barwa i kolor brane są z warstwy niższej (bardzo subtelne efekty).

48screenshot.

Kolor (Color)

Pobiera barwę i nasycenie z warstwy aktywnej i miesza z poziomem jasności z warstwy niższej. Używany do podkolorowania tła.

 

49screenshot.

 

Jasność (Luminosity)

Pobiera poziom jasności z aktywnej warstwy, miesza z barwą i nasyceniem z warstwy niższej, używany do podkolorowywania warstwy.

50screenshot.

 

Zmiana krycia delikatnie wpływa na efekt mieszania kolorów.

51screenshot.

Ponad połowa trybów mieszania zmienia swoje działanie zależnie od kolejności warstw: Normal, Dissolve, Color Dodge, Color Burn, tryby Light  i tryby HSL

 

Reszta to eksperymenty.

🙂

polecane strony:

http://www.swiatobrazu.pl/tryby-mieszania-warstw-w-programie-adobe-photoshop-cz-i-21286.html

http://www.gohha.com/stronka/tutoriale/photoshop/tryby_mieszania/tryby_mieszania.html

http://www.kadrzasada.pl/zarzadzanie-warstwami-w-photoshopie-tryby-mieszania-warstw-jak-dzialaja-przyklady/#

Otagowano , .Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.