Spora część oglądanych przeze mnie prezentacji wygląda tak, jakby była robiona w ostatniej chwili.
Trochę z przekory poniżej zamieszczam prosty przepis na stworzenie błyskawicznej (i raczej nieskomplikowanej) prezentacji w programie PowerPoint – składającej się wyłącznie z punktowanych akapitów.
- Zamiast męczyć się z pisaniem treści w polach tekstowych na slajdach PowerPointa, albo dogłębnym poznawaniem narzędzia Konspekt – napiszmy sobie treść prezentacji w zwykłym windowsowym Notatniku:
- Wiersze, które mają stać się tytułami slajdów – pozostawimy bez wcięcia
- W wierszach, które mają się stać punktami na slajdzie – zrobimy wcięcie tabulatorem
- Jeśli mają się pojawić jakieś podpunkty – zrobimy dwa wcięcia tabulatorem (pod-podpunkty = trzy wcięcia itd.)
- Unikajmy zbędnych Enterów (każdy Enter, który jest wykorzystywany do robienia „pustej linii” odstępu – jest zbędny i powoduje spore problemy!)
- Po napisaniu tekstu w Notatniku otwieramy w PowerPoint szablon firmowej prezentacji (jeżeli taki istnieje) lub nową, pustą prezentację.
- Na wstążce Narzędzia główne wciśnijmy dolną część przycisku Nowy slajd
- Z rozwiniętej listy wybierzemy polecenie: Slajdy z konspektu
- Wskażmy na okienku otwierania swój plik tekstowy z treścią
- I właściewie prezentacja jest gotowa: wygenerowało się tyle slajdów, ile było akapitów bez wcięć; reszta akapitów to punkty i podpunkty.
- Warto wyrzucić pierwszy, pusty slajd (który istniał zanim wstawiliśmy slajdy z konspektu)
- I warto jeszcze na slajdzie z tytułem naszej prezentacji zmienić układ slajdu (przyciskiem Układ na wstążce Narzędzia główne) – na układ slajdu tytułowego. Ponieważ oryginalnie był on drugim slajdem prezentacji, program przydzielił mu układ Tytuł i zawartość (czasami jest to układ Tytuł i tekst).
- W przypadku braku firmowego szablonu – zamiast formatowania można wybrać ze wstążki Projektowanie jeden ze standardowych motywów kolorystycznych. Na tej wstążce można też znaleźć nasz motyw firmowy (jeżeli został wcześniej stworzony i wgrany). Osobiście wolę nie używać standardowych motywów – ale też nie jestem skazywany na robienie prezentacji w 5 minut. Zamiast korzystania z gotowych motywów sugeruję nieco bardziej pracochłonne, ale wydajniejsze „dłubanie” we wzorcu.
- Obrazki i wykresy trzeba już wstawić i formatować oddzielnie
- Aha – i bardzo ważne na koniec: Ctrl+S lub polecenie Plik – Zapisz 🙂
I prezentacja „błyskawiczna” napisana. Możemy się teraz zacząć przygotowywać do jej poprowadzenia. Ale to już inna historia.